Utbytesåret 11/12

Hej alla glada!!

Nu har jag startat min blogg som kommer att handla om allt som har med mitt utbytesår till USA och göra!
I sommras var jag på språkresa i tre veckor till Malta och det var det som fick mig att bli sugen på just USA och resa iväg ett år. Jag valde att åka med STS för att det var dom jag åkte med till Malta och kännde att jag var nöjd med dom så varför byta?

Jag hade beställt hem massor med brochyrer från olika organisationer och det svåra var egentligen inte att välja vem man skulle åka med eller vart, för det visste jag ju redan. Det svåra var bara att bestämma sig, ja eller nej. Ska jag åka eller inte. Det var sjukt jobbigt att bestämma sig och jag var jätte tveksam i början men när jag hade bestämt mig visste jag att det var rätt beslut! Kommer aldrig ångra mig!

Intervjun var jag på någon gång i September tror jag och jag var as nervös inför den. När vi kom dit var det en tjej som välkommnade oss och vi gick in i ett rum och satte oss, hon, jag och mamma. Första delen bestod mest av vanliga frågor på svenska, typ "Vad har du för förväntningar?", "Vad vill du lära dig?", "Vad vill du dela med dig av när du är i USA?" osv. Alltså väldigt simpla frågor och sen fick även vi ställa de frågor vi ville ha svar på. Efter det fick mamma gå ut så skulle hon börja ställa lite frågor på engelska. Trodde jag skulle börja stamma och typ glömma bort all engelska jag kan men nerå, det gick fiiint. Det var nästan exakt samma frågor som hon hade ställt till mig på svenska. Sen gav hon mig ett papper där jag skulle besvara några frågon, intressen, förväntningar, familj. Ja, ungefär samma grej igen fast på engelska haha. Sen var intervjun slut och hon frågade vad jag gick för skola. Det visade sig att hennes pappa jobbar som idrottslärare på fyris (militären tror jag det var). Uppsala är bra litet ändå.

Någon månad senare fick jag ett brev hem där det stod att jag hade blivit antagen! Där i låg också massor med information om utbytesåret och lite info om USA. Gud så taggad man blev på att åka när man öppnade brevet, då tackade jag mig själv att jag bestämmde mig för att åka!



    


Den 18 mars tar jag tåget upp till Göteborg där det är en avresehelg för alla blivande utbytesstudenter som ska till USA 11/12 med STS. Där kommer man förbereda sig, parata om utbytesåret och umgås med alla som kommer att åka iväg, det blir säkert jättebra!

I slutet av sommaren kommer jag alltså att åka iväg, och första stoppet är till Preparation Course i New York! Där är det förberedelser, sighseeing och shopping som gäller! Kan inte vara mycket bättre sätt att börja utbytesåret på! Efter det åker jag vidare till min värdfamilj, som jag ännu inte har fått reda på än tyvärr. Mer info om Preparation Cours i NYC kommer!

puss


Kommentarer
Karl Johan

ner till göteborg, inte upp!

POSTAT 2011-03-03 KLOCKAN 21:48:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback