Dutch

Helgen har varit väldigt slapp, har inte gjort något speciellt! Just nu ligger jag på mitt rum och läser Hänt Extra och Illustrerad Vetenskap med spotify i lurarna, ingen här har hört talas om spotify förut.. Tänk vad dom går miste om! Musiken här är iaf ganska lika som där hemma, bara att radio kanalerna här är tusen gånger bättre. Älskar Z93 haha!

Här är några meningar som folk har frågat mig här borta..

Do you have ice-cream in Sweden? (Nejvaddå, vad är det för någonting. Snälla förklara för mig!)

Do you celebrate Christmas?

Do you speak Swiss? (Neeej swedish, hur många gånger ska man behöva säga det?!)

Do you have chocolate in Sweden? (Come on...!!)

Are you from Swedish? (Aaaah snälla människor lär er att jag kommer från Sweden och pratar swedish, inte tvärt om!!)

How do you say hello in Sweden? (SWEDISH, not Sweden!!)

Is swiss chocolate from Sweden? (Jag ger upp)

Sen har jag också upptäckt att det är ganska många här som har lite svenskt i blodet, en tjej i mitt XC lag är halv svensk, en annan kille är 25 procent svensk. känns som att nästan alla har grandparents från lite olika håll i europa, många säger att dom är någon procent tyska, holländska eller irländska. Eller svenska då! Hela Michigan är invaderat av dutch people, haha det finns en stad som heter Holland, staden Frankenmout (jag för där för ett par helger sen) var från grunden holländsk och bensin macken nere vid skolan heter 'HOLLAND'. Det var många som emigrerade från Holland till Michigan för längesen, så dom som har bott här i Michigan i hela sitt liv om och deras generationer före också har gjort det så är det stor chans att dom är holländare rakt igenom! Känns som om man inte är så långt hemifrån ändå! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback